Součástka, která je poměrně nenápadná, může však stát za vážnou dopravní nehodou. Tak bychom mohli definovat tlumiče do auta. Pokud byste se zeptali řidičů, k čemu vlastně slouží, spousta z nich odpoví pouze to, že zlepšuje komfort jízdy, protože tak necítíme všechny nerovnosti vozovky. Ty jsou díky tlumičům odpruženy. Avšak funkce tlumičů do auta nespočívá pouze v tomto úkolu. Jsou důležité pro celkovou ovladatelnost vozu.
Nezapomeňte na pravidelné kontroly
Odborníci doporučují, nechat si tlumiče zkontrolovat vždy po najetí 20 000 kilometrů. Ať už máte tlumiče Subaru nebo třeba Volkswagen, k jejich opotřebení zkrátka dochází. A problémem je to, že se opotřebovávají pomalu a postupně. Proto řidič, který auto používá každý den, nemusí odhalit, že dochází k mírnému zhoršení jízdních vlastností auta nebo k prodloužení brzdné dráhy. Přijde na to, až když bude pozdě.
Delší brzdná dráha
Nedobře fungující tlumiče nedochází při nerovnostech na vozovce udržet kola v kontaktu s vozovkou. To pak má za následek to, že zejména při prudkém brzdění se auto nadlehčí a kolo poskakuje po vozovce. V tuto chvíli můžete cítit ABS. Kromě toho, že se prodlužuje brzdná dráha (což už je samo o sobě dost nebezpečné), hrozí také nebezpečí smyku, když se poskakující kolo dostává jakoby dopředu (předbíhá zadek auta).
Jízda v zatáčkách
Mezi nejtypičtější projev opotřebovaných tlumičů patří špatná kontrola při průjezdu zatáčky. Nejvíce se to projevuje tehdy, když má zatáčka nerovný povrch. V tomto případě totiž kola nedokážou udržet kontakt s vozovkou a auto má tendenci vyletět ze zatáčky ven. Podobně to funguje v případě silného bočního větru.
Test opotřebovaných tlumičů
Pokud máte podezření, že tlumiče vašeho vozu již potřebují vyměnit, zkuste si jednoduchý test. Opřete se o auto u přední i zadní nápravy a stlačte ho dolů. Auto se zhoupne dolů a nahoru a postupně toto kmitání zastaví. Pokud se ale houpe dál, tlumiče jsou opotřebované.